Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten
Zoeken in Voedingstesten.nl via Google
 
 
 
 
 
 
Zink (Zn)
Bronnen: vlees, vis, kip, volkorenbrood, aardappels en muesli.



Vlees

Vis

Volkorenbrood

Muesli


Ons lichaam bezit in totaal ongeveer 2 gram zink. Is betrokken bij veel reacties in het lichaam; veel enzymen en hormonen zijn afhankelijk van haar. Zink is essentieel voor het afweersysteem, de werking van insuline en vitamine A. Het heeft dus een aandeel in de energiestofwisseling. Zink maakt deel uit van het enzym SOD dat beschermt tegen radicalen. Zink is direct betrokken bij de groei, de wondheling en de productie van sperma.

Aanbevolen hoeveel per dag: 15 mg. Zink gaat gemakkelijk verloren bij de bereiding van voedsel. In tegenstelling tot magnesium kunnen we via een zinksupplement voldoende binnenkrijgen. Neem een supplement dat de dagelijkse behoefte niet overschrijd. Houd er ook rekening mee dat looizuur (zit in koffie en thee) de absorptie kan belemmeren.

Tekort: vermindert de productie van testosteron, en kan leiden tot huid- en slijmvliesafwijkingen, moeheid, impotentie en witte vlekjes op de vingernagels. Frequent gebruik van ijzersupplementen (bekend bij sporters) kan de opname van zink verslechteren. De zinkuitscheiding is verhoogd bij intensief sporten.
 
 

 
 
Aangepast zoeken
 
 
 
 
Start: december 2010 Laatst gewijzigd op: 20 september 2020